ពុទ្ធវិធីក្នុងការដំណោះស្រាយបញ្ហាជម្លោះវិវាទ
(រឿងវិវាទដណ្ដើមទឹកស្ទឹងរោហិណី)
នៅក្នុងរដូវប្រាំងខែចែត្ររាំងស្ងួតហួតហែងមួយ ព្រះរាជាណាចក្រពីរគឺ សាក្យៈនិងកោលិយៈ មានវិវាទឈ្លោះទាស់ទែងគ្នាមិនចេះចប់អំពីរឿទឹកធ្វើស្រែ ។ កសិករទាំងពីរប្រទេសធ្វើស្រែអាស្រ័យទឹកស្ទឹងរោហិណី។ បន្ទាប់ពីព្រះអង្គបានទទួលដំណឹងនេះមក ព្រះអង្គទ្រង់សម្រេចព្រះហឬទ័យ យាងទៅសម្រុះសម្រួលក្នុងរឿងវិវាទដណ្ដើមទឹកនោះ ។
សាក្យៈនគរ គ្រប់គ្រងដោយព្រះបាទមហានាម ដែលត្រូវជាបងប្អូនជីដូនមួយនិងព្រះពុទ្ធ ។ រីឯកោលិយនគរ គ្រប់គ្រងដោយព្រះបាទសុប្បពុទ្ធ ដែលត្រូវជាព្រះបិតាក្មេករបស់ព្រះពុទ្ធ (កាលនៅជាសិទ្ធត្ថរាជកុមារ) ។កោលិយៈក៏ជានគរកំណើតរបស់ព្រះនាងសិរីមហាមាយាដែលត្រូវជាព្រះវរមាតារបស់ព្រះពុទ្ធដែរ ។ ព្រះនាងពិម្ពាយសោធរា ដែលជាមហេសីរបស់ព្រះអង្គក៏យាងមកពីនគរកោលិយៈដែរ ។ ព្រះនាងពិម្ពាយសោធរានិងទេវទត្តជាបងប្អូនបង្កើតនឹងគ្នា និងជាបុត្រី-បុត្រារបស់ព្រះបាទសុប្បពុទ្ធ ។
ប្រទេសទាំងពីយកស្ទឹងរោហិណីធ្វើជាព្រំដែន ។ ដោយសារតែមានការរាំងស្ងួត នគរទាំងពីរក៏ពុំមានទឹកគ្រប់គ្រាន់សម្រាប់បញ្ចូលស្រែ ។ ស្ដេចនៃនគរទាំងពីរចង់ធ្វើទំនប់កាត់ស្ទឹងដើម្បីចែកទឹកដែលនៅសល់បន្តិចបន្តួចនោះ ។ ជម្លោះកើតឡើងមុនដំបូងគ្មានអ្វីក្រៅពីកសិករទាំងពីរជេរបញ្ចោគ្នានិងយកដុំថ្មចោលគ្នាទៅវិញទៅមក នោះឡើយ ។ ម្ខាងៗ នាំគ្នាយកតម្រួតទៅការពារពលរដ្ឋរាង ៗខ្លួន។ ចុងក្រោយបំផុត គេបានយកទាហានទៅរាយតាមដងស្ទឹង។ ដោយមានការតានតឹងខ្លាំងឡើង ៗ សង្គ្រាមហាក់ដូចជាចង់ផ្ទុះឡើង ដោយសារតែការវិវាទនោះ ។
ដំបូងបង្អស់ព្រះដ៏មានព្រះភាគចង់ជ្រាបអំពីដើមហេតុនៃជម្លោះទាំងនោះយ៉ាងពិតប្រាកដ ។ ពេលព្រះអង្គទ្រង់ត្រាស់សួរឧត្តមសេនីម្នាក់ខាងសាក្យៈរាជនៅក្បែរមាត់ស្ទឹង ឧត្តមសេនីនោះបានឆ្លើយថា ប្រជាពលរដ្ឋខាងកោលិយៈគម្រាមគំហែងដល់ជីវិត ទាំងទ្រព្យសម្បត្តិរបស់ប្រជាពលរដ្ឋ ខាងសាក្យៈនគរ ។ ពេលព្រះអង្កទ្រង់ត្រាស់សួរទៅឧត្តមសេនីម្នាក់ខាងកោលិយៈនគរ ម្ដងវិញ គេក៏ចោទប្រកាន់ថា ប្រជាពលរដ្ឋខាងសាក្យៈនគរបានគម្រាមគំហែងដល់ជីវិតនិងញទ្រព្យសម្បត្តិរបស់ប្រជាពលរដ្ឋខាងកោលិយៈនគរ ដែរ ។ ប៉ុន្តែពេលព្រះអង្គត្រាស់សួរប្រជាពលរដ្ឋតាមជនបទផ្ទាល់វិញ ទើបព្រះអង្គជ្រាប់ច្បាស់ថា ប្រភពនៃជំលោះពិតប្រាកដនោះគឺ ការខ្វះទឹកសម្រាប់ធ្វើស្រែ ។
ដោយសារតែព្រះអង្គស្គាល់សន្តតិវង្សទាំងសង្ខាយ៉ាងជិតស្និទ្ធ ព្រះពុទ្ធអាចយាងក្សត្រទាំងពីរព្រះអង្គឲ្យមកប្រជុំគ្នាដោះស្រាយនូវវិបត្តិនោះ ។ទ្រង់ព្រះតម្រិះថា នគរទាំងពីរអាចខូចប្រយោជន៍ក្នុងសង្គ្រាមដូចគ្នា ទោះបីតិចក្ដីច្រើនក្ដី បើព្រះអង្គមិនជួយដោះស្រាយ ទើបព្រះអង្គត្រាស់នឹងក្សត្រទាំងឡាយនោះថា “បពិត្រមហារាជទាំងឡាយ! ទឹកនិងក្សត្រ (ជិវិតមនុស្ស) ណាមួយមានតម្លៃជាង? “
ពួកញាតិវង្សក្រាបបង្គំទូលថា “បពិត្រព្រះអង្គដ៏ចម្រើន! ទឹកមានតម្លៃតិច រីឯជីវិតមនុស្សមានតម្លៃប្រមាណមិនបានឡើយ។” ព្រះពុទ្ធទ្រង់ត្រាស់បន្តថា អ្នកទាំងឡាយអាស្រ័យទឹកដែលមានតម្លៃតិចហើយញ៉ាំងជីវិតមនុស្សដែលមានតម្លៃច្រើនប្រមាណមិនបានឲ្យវិនាសសាបសូន្យ តើសមគួរដែរឬទេ?” ពួកក្សត្រទាំងឡាយឆ្លើយព្រមគ្នាថា “មិនសមទេព្រះអង្គ” ព្រះពុទ្ធទ្រង់ត្រាស់នឹងក្សត្រទាំងពីរអង្គថា “បពិត្រមហារាជទាំងឡាយ! សេចក្ដីត្រូវការទឹកគ្រប់គ្រាន់សម្រាប់បញ្ចូលស្រែគឺជាបុព្វហេតុពិតនៃជម្លោះនេះ ។ បពិត្រមហារាជ! បើសិនជាគ្មានសេចក្ដីមានៈនិងកំហឹង ជម្លោះប្រាកដជាងាយដោះស្រាយ ដូច្នេះត្រូវតែដោះស្រាយតាមការសម្រុះសម្រួលគ្នាតាមសន្តិវិធីវិញប្រសើរជាង។ មហារាជទាំងពីរអង្គមិនបាច់ធ្វើសង្គ្រាមទេ សូមកុំបង្ហូឈាមប្រជាពលរដ្ឋរបស់ព្រះអង្គដោយសារមានះនិងកំហឹងឲ្យសោះ ។ នៅថ្ងៃណាមួយសេចក្ដីមានៈនិងកំហឹងនេះនឹងរលាយទៅវិញដោយឯកឯង ។ការតានតឹងដែលនឹងនាំឲ្យកើតសង្គ្រាមក៏នឹងបាត់បង់ទៅដែរ ។ សូមមហារាជទាំងឡាយគង់ឲ្យស្រួលព្រះទ័យ រួចហើយចរចារគ្នារកដំណោះស្រាយយ៉ាងណាដើម្បីនឹងចែកធាទឹកដែលនៅសល់ទាំងប៉ុន្មាន អំពីការរាំងស្ងួតនេះឲ្យបានស្មើគ្នាទៅ។
ដោយការប្រទានព្រះយោបល់ដ៏សមរម្យនិងយុត្តិធម៌ របស់ព្រះដ៏មានព្រះភាគមក គូវិវាទទាំងពីរក៏បានមកដល់នូវការយល់ព្រមមួយយ៉ាងឆាប់រហ័សបំផុត ។ ភាពកក់ក្ដៅនិងស្និទ្ធស្នាល់រវាងប្រទេសទាំងពីរក៏បានកើតមានឡើងវិញជាធម្មតា ។
ព្រះបាទមហានាមអង្វរសូមព្រះពុទ្ធអង្គគង់ចាំព្រះវស្សាឆ្នាំនេះនៅនិគ្រោធារាម ជិតក្រុងកបិលព័ស្តុក្នុងដែនសាក្យៈ។ ព្រះដ៏មានព្រះភាគទ្រង់ព្រះមេត្តាដោយតុណ្ហីភាព ៕
(ស្រង់ចាកបុណ្យទំនៀមខ្មែរ ក្រាំងបុណ្យទាំង១២ខែ ភាគ ២ របស់ឆឹងផាន់សុផុន ទំព័រ ២៥០)
0 ការពិគ្រោះ:
Post a Comment