Social Icons

ប្រវត្តិសាស្ត្រខ្មែរតាមសិលាចារឹក និងឯកសារចិន(ត)

. ឥណ្ឌាវូបនីយកម្ម​លើក​ទី​២
ក្រោយ​រាជ្យ​ព្រះបាទ​ហ្វាន់ស៊ីយុន គេ​អាច​ដឹង​ថា នៅ​នគរ​ហ្វូណន ឬ​នគរភ្នំ មាន​ការ​រំជើបរំជួល​ចលាចល​ពាស​ពេញ​ទូទៅ​ទាំង​ប្រទេស  តែ​គេ​គ្មាន​ឯកសារ​អ្វី​ជា​ច្បាស់លាស់​សម្រាប់​បញ្ជាក់​ឡើយ 
គេ​គ្រាន់​តែ​ដឹង​ថា ក្នុង​គ.ស​៣៥៧ នគរ​ហ្វូណន ឬ​នគរភ្នំ បាន​ស្ថិត​នៅ​ក្រោម​រជ្ជកាល​របស់​ស្ដេច​មួយ​អង្គ​ដែល​មក​ពី​ប្រទេស​ឥណ្ឌា  សិលាចារឹក​សម័យ​អង្គរ​ជាច្រើន​បាន​លើក​ព្រឹត្តិការណ៍​នេះ​មក​អធិប្បាយ ។​វត្ថុបូរាណ​ជាច្រើន​មាន​ដូច​ជា​ព្រះបដិមា ប្រាក់​កាស់ និង​របស់​ប្រើប្រាស់​ខ្លះ ដែលគេ​រក​ឃើញ​នៅ អូរកែវ (Oc Eo) កម្ពុជាក្រោម អាច​បញ្ជាក់​បាន​អំពី​សកម្មភាព​ពាណិជ្ជកម្ម​អន្តរជាតិ និង​វត្តមាន​របស់​ជនជាតិ​ឥណ្ឌា​ដែល​ធ្វើ​ដំណើរ​ចេញ​ចូល​មក​ដល់​នគរ​ហ្វូណន  អូរកែវ ជា​មាត់​ច្រក​សមុទ្រ​ ជា​កំពង់ផែ​ចំណត​ទូក​សំពៅ​ធំៗ មួយ​យ៉ាងសំខាន់​របស់​នគរភ្នំ ក្នុង​ការ​ទាក់ទង​រក​ស៊ី​ធ្វើ​ជំនួញ​ក្រៅ​ប្រទេស​ជាមួយនឹង​ប្រទេស​ជិត​ឆ្ងាយ មាន​ប្រទេស​នៅ​តាម​សមុទ្រ មេឌីទែរ៉ានេ (La Mer Méditerranée) នៅ​ទ្វីប​អ៊ឺរ៉ុប​ ជាដើម ដែល​ជា​កត្តា​មួយ ធ្វើ​ឲ្យ​គេ​ស្មាន​ថា កាល​ជំនាន់​នោះ ពួក​ជនជាតិ​ឥណ្ឌា ប្រហែល​ជា​នាំ​គ្នា​លើក​ទ័ព មក​លុកលុយ​រាតត្បាត​យក​នគរ​ខ្មែរ  មេទ័ព​ឥណ្ឌា​ដែល​ចូល​មក​លុកលុយ​វាយ​យក​នគរ​ហ្វូណន ហើយ​ប្រកាស​តាំងខ្លួន​វាស្ដេច​នោះ មាន​ដើម​កំណើត​ក្នុង​ត្រកូល​ព្រហ្មណ៍​កៅឌិញ្ញ ដូច​ព្រះមហាក្សត្រ​ខ្មែរ​ទី​១​ដែរ 
. ព្រះបាទ​កៅឌិញ្ញវរ្ម័ន
កាលបើ​ឡើង​គ្រង​រាជ្យសម្បត្តិ ព្រះអង្គ​បាន​បន្ថែម​ឈ្មោះ​ វរ្ម័ន មក​លើ​ព្រះនាម​ព្រះអង្គ ដែល​ក្លាយ​ទៅ​ជា​ កៅឌិញ្ញវរ្ម័ន (អ្នកប្រវត្តិវិទូ​ខ្លះ​យល់​ថា ព្រះមហាក្សត្រ​ខ្មែរ​ដែល​មាន​ព្រះនាម កៅឌិញ្ញវរ្ម័ន មាន​តែ​មួយ​ទេ​ក្នុង​ប្រវត្តិសាស្ត្រ​ខ្មែរ)  ព្រះអង្គ​ជា​ក្សត្រ​មួយ​អង្គ​ប្រកប​ទៅ​ដោយ​ទសពិធរាជធម៌  ព្រះអង្គ​បាន​តាំង​ខ្លួន​ជា​អ្នកការពារ​ព្រហ្មញ្ញសាសនា  ព្រហ្មញ្ញសាសនា​ដែល​គោរព​ព្រះឥសូរ ហើយ​ដែល​គេ​ចាត់​ទុក​ជា​សាសនា​រដ្ឋ ឬ​សាសនា​ផ្លូវការ បាន​ជះ​ឥទ្ធិពល​ទៅ​គ្រប់​ទិសទី  តែ ព្រះពុទ្ធសាសនា​របៀប​មហាយាន​ដែល​ធ្លាប់​មាន​វត្តមាន​លើ​ទឹកដី​ខ្មែរ​ជាយូរយារ​ណាស់​មក​ហើយ គ៏​មិន​បាន​សាបសូន្យ​ដែរ  ការ​រីកចម្រើន​ចេះ​តែ​មាន អ្នកកាន់​គោរព​ព្រះពុទ្ធសាសនា ក៏​ចេះ​តែ​កើន​ចំនួន​ច្រើន​ជាលំដាប់ 
ក្នុង​របៀប​ចាត់ចែង​នគរ ព្រះអង្គ​បាន​យក​គំរូ​ទៅ​តាម​ប្រទេស​ឥណ្ឌា បង្កើត​ឲ្យ​មាន​ស្ថាប័ន មាន​វណ្ណៈ មាន​ច្បាច់​ទម្លាប់ មាន​ជំនឿ មាន​ការ​អប់រំ ដែល​ផ្ដិតផ្អែក​ទាំងស្រុង​ទៅ​លើ​លទ្ធិ​ព្រហ្មញ្ញសាសនា  ដើម្បី​ឲ្យ​ការ​រៀបចំ​នគរ​មាន​ប្រសិទ្ធភាព ព្រះអង្គ​បាន​ប្រមូល​ផ្ដុំ និង​អញ្ជើញ​ព្រហ្មណ៍​ជា​ច្រើន​មក​ពី​ប្រទេស​ឥណ្ឌា ឲ្យ​ចូល​មក​ជួយ​ធ្វើ​ការ​កែច្នៃ ដូរប្រែ តម្រែតម្រង់​កសាង​សង្គម​ជាតិ​ខ្មែរ​ថ្មី  ព្រះអង្គ​បាន​ប្រទាន​រង្វាន់​យ៉ាង​កាប់​ចិត្ត ជាកិត្តិយស បុណ្យស័ក្តិ ទ្រព្យសម្បត្តិ​ជាច្រើន​ដល់​ព្រាហ្មណ៍​ទាំងនោះ 
ព្រះរាជធានី​មាន​ឈ្មោះ វ័យធបុរៈ ដែល​ចិន​ហៅ​ក្លាយ​មក​ជា ទូមូ 
ព្រះ​កៅឌិញ្ញវរ្ម័ន ជា​ព្រះមហាក្សត្រ​មួយ​អង្គ​ខ្លាំងពូកែ ល្បីល្បាញ មាន​នគរ​ជិត​ឆ្ងាយ​ជាច្រើន​ជា​ចំណុះ 
. ព្រះបាទ​ស្រីឥន្ទ្រវរ្ម័ន
គឺ​ជា​ព្រះរាជបុត្រ​ព្រះបាទ​កៅឌិញ្ញវរ្ម័ន  ព្រះអង្គ​សោយរាជ្យ​បន្ត​ពី​បិតា​ព្រះអង្គ  ព្រះអង្គ​នៅ​តែ​រក្សា​ទំនាក់ទំនង​ជាមួយ​ប្រទេស​ចិន​ជាប់​ជានិច្ច  ក្នុង​គ.ស​៤៣៤ ៤៣៥ និង ៤៣៨ ព្រះអង្គ​ធ្លាប់​បាន​បញ្ជូន​អគ្គរាជទូត​ទៅ​ចង​ស្ពាន​មេត្រី​ជាមួយនឹង​ព្រះចៅអធិរាជ​ចិន​ឈ្មោះ វេន ក្នុង​ព្រះរាជវង្ស​សុង  ក្នុង​នាម​មិត្តភាព​នេះ ព្រះអង្គ​មិន​បាន​គាំទ្រ ជួយ​ជ្រុំជ្រែង​ស្ដេច​ចាម​ដែល​ច្បាំង​នឹង​ប្រទេស​ចិន ចង់​ដណ្ដើម​យក​ខេត្ត​តុងកឹង​ នោះ​ទេ 
. ព្រះបាទ​ជ័យវរ្ម័ន (.ស​៤៨០៥១៤)
ព្រះអង្គ​ជា​បុត្រ​របស់​ព្រះបាទ​ស្រីឥន្ទ្រវរ្ម័ន  ក្រោយ​ដែល​ឡើង​សោយរាជ្យសម្បត្តិ​ជា​ព្រះមហាក្សត្រ​នគរភ្នំ ព្រះអង្គ​រក្សា​ទំនាក់ទំនង​ជាមួយ​នឹង​ប្រទេស​ចិន​ដូចជា​ប្រក្រតី  ឯកសារ​ប្រវត្តិសាស្ត្រ​ចិន​ក្នុង​គ.ស​៥០៣ បាន​បញ្ជាក់​នូវ​សក្ខីភាព​នេះ ដោយ​បន្ថែម​ថា ព្រះអធិរាជ​ចិន​បាន​ប្រទាន​ងារ​ជា​កិត្តិយល​ដល់​ព្រះអង្គ​ជា​មេទ័ព​ទិសខាងត្បូង នគរភ្នំ 
.ស​៤៨៤ នគរ​ហ្វូណន ឬ​នគរភ្នំ ធ្វើ​សង្គ្រាម​ជាមួយនឹង​ប្រទេស​ចំប៉ា  ព្រះបាទ​ជ័យវរ្ម័ន បានបញ្ជូន​ព្រះរាជតំណាង​ទៅ​ប្រទេស​ចិន​ដើម្បី​សុំ​ជំនួយ  ព្រះតំណាង​នោះ ជា​ព្រះសង្ឃ​ផ្នែក​ព្រះពុទ្ធសាសនា ព្រះនាម​ សក្យនាគសេន  ស្ដេច​ចិន​មិន​បាន​ឆ្លើយ​តប​ទៅ​តាម​បំណង​ព្រះមហាក្សត្រ​ខ្មែរ​ឡើយ  សង្គ្រាម​ខ្មែរចាម បាន​ចប់​នៅ​គ.ស​៤៩២ ក្រោយ​ដែល​ស្ដេច​ចាម​ត្រូវ​ស្ដេច​ចាម​មួយ​អង្គ​ទៀត​ធ្វើឃាត 
ព្រះបាទ​ជ័យវរ្ម័ន ព្រះអង្គ​ជា​ស្ថាបនករ​ដែល​ខំប្រឹងប្រែង​រៀបចំ​តំបន់​បច្ចុប្បន្ន​កម្ពុជាក្រោម ជីក​ព្រែក​បង្ហូ​ទឹក​ប្រមាណ​ប្រវែង​ជាង​២០០​គម ធ្វើ​ឲ្យ​តំបន់​វាលភក់​លិច​ទឹក​ក្លាយ​ទៅ​ជា​ទឹក​ដី​រីងស្ងួត មាន​ផ្ទះ​សម្បែង​ភូមិស្ថាន មាន​ដីល្បប់​ជីជាតិ មាន​ផ្លូវ​ទឹក​ល្អ​ប្រពៃ​គ្រប់គ្រាន់​សម្រាប់​គមនាគមន៍ និង​ប្រកប​ការងារ​កសិកម្ម​ដោយ​ប្រសិទ្ធភាព 
ឯកសារ​ប្រវត្តិសាស្ត្រ​ចិន​បាន​បញ្ជាក់​ត​ទៅ​ទៀត​ថា នៅ​ក្នុង​រាជ្យ​ព្រះអង្គ ព្រះ​ពុទ្ធសាសនា​មាន​ការ​រីក​ចម្រើន​ច្រើន ហើយ​ក៏​បាន​ជះឥទ្ធិពល ចាក់ឫស​មាំមួន​នៅ​ក្នុង​សង្គមជាតិ​នគរភ្នំ ហ្វូណន​ដែរ  ព្រះអង្គ​ធ្លាប់​បាន​បញ្ជូន​ព្រះសង្ឃ​នគរ​ហ្វូណន​២​អង្គ គឺ ព្រះមន្ទ្រសេនា និង​ព្រះសង្ឃ​បាល ទៅ​ប្រទេស​ចិន​ដើម្បី​បកប្រែ​ភាសាសំស្ក្រឹត 
ព្រះបាទ​ជ័យវរ្ម័ន​បាន​ចូល​ទីវង្គត​ក្នុង​គ.ស​៥១៤ 
. ព្រះបាទ​រុទ្ទ្រវរ្ម័ន (៥១៤៥៥០)
គឺ​ជា​ព្រះរាជបុត្រ​របស់​ព្រះបាទ​ជ័យវរ្ម័ន  តែ​ម្ដាយ​ព្រះអង្គ​គ្មាន​ជាប់​ឈាមជ័រ​ជា​ក្សត្រ​ទេ ដែល​តាម​ប្រពៃណី ព្រះអង្គ​គ្មាន​សិទ្ធិ​នឹង​ឡើង​សោយរាជ្យ​ឡើយ  ព្រះអង្គ​បាន​ធ្វើឃាត​ព្រះអង្គម្ចាស់​ គុណវរ្ម័ន ព្រះរជ្ជទាយាទ​ពេញ​ច្បាប់ ដែល​ត្រូវ​ជា​បងប្អូន​បង្កើត​នឹង​ព្រះអង្គ តែ​មាន​ម្ដាយ​ខុស​គ្នា  មាតាព្រះគុណវរ្ម័ន ជា​ព្រះអគ្គមហេសី មាន​ព្រះនាម​ព្រះនាង​កុលាបរដ្ឋាវត្តី  បន្ទាប់​ពី​កើតមាន​ព្រឹត្តិការណ៍​សោកនាដ្យកម្ម​នេះ​មក ព្រះនាង​បាន​ចូល​ទៅ​សាងសីល 
ដូចជា​ក្សត្រ​ខ្មែរ​ជំនាន់​មុន​ដែរ ព្រះបាទ​រុទ្ទ្រវរ្ម័ន រក្សា​ទំនាក់ទំនង​ជាប់​ជានិច្ច​នឹង​ប្រទេស​ចិន  ការបញ្ជូន​ប្ដូរ​អង្គទូត​គ្នា​​ទៅ​វិញ​ទៅ​មក​មាន​ជាញឹកញាប់  គេ​បាន​ចង​ចាំ​ថា ព្រះអង្គ​បាន​បញ្ជូន​ព្រះរាជតំណាង​ទៅ​ប្រទេស​ចិន ក្នុង​គ.ស​៥១៧ និង​៥៣៩  ឯកសារ​ចិន​បាន​បញ្ជាក់​ឲ្យ​ដឹង​ថា​ព្រះអង្គ​បាន​ធ្វើ​អំណោយ​សក់​ព្រះពុទ្ធអង្គ​មួយ​សរសៃ​យ៉ាងវែង​ដល់​ស្ដេច​ចិន 
ក្នុង​កាលៈទេសៈ​ជាមួយ​គ្នា​នេះ​ដែរ នគរ​ហ្វូណន ឬ​នគរភ្នំ មិន​បានស្គាល់​សុខសន្តិភាព​ទេ  ការ​ធ្វើឃាត​ព្រះរាជទាយាទ និង​ការ​ដណ្ដើម​យក​រាជ្យសម្បត្តិ​របស់​ព្រះបាទ​រុទ្ទ្រវរ្ម័ន មិន​បាន​ទទួល​ការ​គាំទ្រ​ពេញ​ចិត្ត​អំពី​សំណាក់​នាម៉ឺនមន្ត្រី​មេទ័ព​គ្រប់​ស្រទាប់​ជាន់​ថ្នាក់​ជាទូទៅ​ទេ  ព្រះញាតិវង្ស​ដែល​ជា​ទាយាទ​របស់​ព្រះគុណវរ្ម័ន កាលបើ​ដឹង​ក្ដី​ពេញវ័យ​កាលណា បាន​ប្រមូល​ផ្ដុំ​ក្រុម​បក្សពួក​លើក​កង​ទ័ព​វាយ​ប្រហារ បង្កើត​ចលាចល រំជើបរំជួល អសន្តិសុខ​គ្រប់ទិសទី​ក្នុង​នគរ ដើម្បី​ទាមទារ​ដណ្ដើម​យក​រាជបល្ល័ង្ក​មក​វិញ  សង្គ្រាម​ផ្ទៃក្នុង​ ក្នុង​ចន្លោះ​គ.ស​៥៤០៥៥០ បាន​បណ្ដាល​ឲ្យ​នគរភ្នំ​បែក​បាក់​ប្រេះឆា លែង​មាន​ឯកភាព ក្លាយ​ទៅ​ជា​នគរ​តូចៗ​ឯករាជ្យ​ដាច់​ពី​គ្នា 
នា​ព្រឹត្តិការណ៍​ច្របូកច្រប់ សង្គ្រាម​ផ្ទៃក្នុង​នេះ គេ​ពុំ​បាន​ដឹង​ដោយ​ច្បាស់​ពិត​ប្រាកដ ថា​តើ​ព្រះបាទ​រុទ្ទ្រវរ្ម័ន បាន​ដាក់រាជ្យ ឬ​បាន​បាត់បង់​ជីវិត​ឡើយ  គេ​ត្រឹមតែ​ដឹង​ថា ក្នុង​សម័យកាល​នោះ ព្រះរាជបល្ល័ង្ក​នៅ​ទំនេរ​គ្មាន​ស្ដេច​សោយរាជ្យ ហើយ​បក្សពួក​ក្រុម​គ្រួសារ​កូនចៅ​ព្រះគុណវរ្ម័ន​ដណ្ដើម​យក​បាន​ព្រះរាជធានី​វ័យធបុរៈ 
ព្រះរុទ្ទ្រវរ្ម័ន ព្រះអង្គ​ជា​ព្រះមហាក្សត្រ​ខ្មែរ​ចុងក្រោយ​បង្អស់​ក្នុង​សម័យ​នគរភ្នំ ឬ​នគរ​ហ្វូណន  កាលនោះ កំពង់ផែ​ខ្មែរ​ដ៏​ធំ​ស្ថិត​នៅ​អូរកែវ គឺ​ជា​កំពង់ផែ​អន្តរជាតិ​ដែល​មាន​ទូក​សំពៅ​ប្រទេស​ជិត​ឆ្ងាយ ដូចជា ចិន ឥណ្ឌា បច្ចុប្បន្ន​ប្រទេស​ឥណ្ឌូនេស៊ី និង​ម៉ាឡេស៊ី ជាដើម ចេញចូល ទាក់ទង​រក​ស៊ី​ផ្ដោះប្ដូរ​ទំនិញ  ពួក​ឈ្មួញ​នៅ​ទ្វីប​អ៊ឺរ៉ុប ដូចជា ទីក្រុង​រ៉ូម ក៏​បាន​ចេញ​ចូល​មក​ធ្វើ​ជំនួញ​ដល់​ទីក្រុង​កំពង់ផែ​អូរកែវ​ដែរ  មូលហេតុ​ដែល​អនុញ្ញាត​ឲ្យ​គេ​ហ៊ានអះអាង​ដូច្នេះ ពីព្រោះ​នៅ​ក្នុង​ទឹកដី​កំពង់ផែ​នេះ គេ​បាន​រក​ឃើញ​ត្រា​ជា​អក្សរសំស្ក្រឹត មេដាយ​មាស​រូប​ព្រះចៅអធិរាជ អង់តូណាំង (Antonin) នៃ​ចក្រភព​រ៉ូម ដែល​មាន​ចំណាស់​ពី​គ.ស​១៥០ និង​គ្រឿងគ្រៅ​ប្រដាប់ប្រដារ​ប្រើប្រាស់​ជាច្រើន​ទៀត​របស់​ជនជាតិ​ដែល​រស់​នៅ​តាម​សមុទ្រ​មេឌីទែរ៉ានេ  unPene*�S� � �z �u} ��ន្ធឹង​មាន​ប្រទល់​ដែន​ជាប់​នឹង​ប្រទេស​ចាម នៅ​ទិស​ខាង​កើត ជាប់​នឹង​ទឹកដី​ចិន យេណាន នៅ​ទិស​ខាង​ជើង និង​ខាង​លិច​ជាប់​នឹង​ប្រទេស​ភូមា 

0 ការពិគ្រោះ:

Post a Comment

Booking.com