Social Icons

ប្រវត្តិសាស្ត្រខ្មែរតាមសិលាចារឹក និងឯកសារចិន(ត)

. បដិវត្តន៍​ខ្មែរ​ក្នុង​សតវត្ស​ទី​១៤ ?
ប្រវត្តិសាស្ត្រ​ខ្មែរ​តាម​សិលាចារឹក និង​ឯកសារ​ប្រវត្តិសាស្ត្រ​ចិន​ត្រូវ​បញ្ចប់​នៅ​ត្រង់​សម័យ​នេះ ដោយ​ប្រវត្តិវិទូ អ្នក​បុរាណវិជ្ជា និង​អ្នកស្រាវជ្រាវ​ផ្សេងៗ​ពុំ​ទាន់​បាន​រក​ឃើញ​អក្សរ​សិលាចារឹក​ថ្មី​ផ្សេង​ទៀត 
ដូច្នេះ​ហើយ​បាន​ជា​គ្រប់​ប្រវត្តិវិទូ និង​អ្នក​ស្រាវជ្រាវ​នាំ​គ្នា​ងាក​មក​សិក្សា​តាម​រយៈ​ឯកសារ​ពង្សាវតារ​ខ្មែរ​វិញ ដែល​ជា​បច្ច័យ​ធ្វើ​ឲ្យ​លំនាំ​ប្រវត្តិសាស្ត្រ​ខ្មែរ​មាន​រូបរាង​ប្រហាក់​ប្រហែល​ដូច​គ្នា​ចាប់​ពី​កាល​សម័យ​នេះ លើក​លែង​តែ​ថ្ងៃ​ខែ​ឆ្នាំ ទីកន្លែង និង​ព្រឹត្តិការណ៍​បន្ទាប់បន្សំ​ខ្លះ 
សតវត្ស​ទី​១៤​ត្រូវ​ប្រវត្តិវិទូ​ចាត់​ទុក​ជា​សករាជ​ថ្មី​មួយ​ធ្ងន់ធ្ងរ​បំផុត​ចំពោះ​ជោគវាសនា​អនាកត​របស់​ប្រទេស​កម្ពុជា  ជោគវាសនា​នគរ​ខ្មែរ​ក៏​ត្រូវ​បាន​កំណត់​ពី​សម័យកាល​នោះ​ដែរ 
. បុព្វហេតុ
ដូច​ដែល​យើង​បាន​ឃើញ​ស្រាប់​តាម​រយៈ​ប្រវត្តិសាស្ត្រ​នា​ចុង​សតវត្ស​ទី​១៣ និង​ដើម​សតវត្ស​ទី​១៤ ប្រទេស​កម្ពុជា​តែង​តែ​ជួប​ប្រទះ​នូវ​សង្គ្រាម​សាសនា​ ប្រល័យ​ជីវិត បំផ្លិចបំផ្លាញ​ជាតិ​សាសន៍​ឯង​គ្មាន​ពេល​ទំនេរ  បើ​យើង​និយាយ​ឲ្យ​ចំ​ទៅ សង្គ្រាម​នេះ​មាន​សាសនា​ជា​សម្បក​ក្រៅ  តែ​តាម​ការ​ពិត​គឺ​ជា​សង្គ្រាម​ដណ្ដើម​អំណាច​គ្នា​ ដណ្ដើម​រាជសម្បត្តិ​ដោយ​យក​ក្រុម​វណ្ណៈ និង​សាសនា​មក​ធ្វើ​ជា​ឈ្នាន់  គេ​យក​សាសនា​ មនោគមន៍វិជ្ជា មក​ពន្យល់​ណែនាំ​បញ្ចុះបញ្ចូល​ប្រមែប្រមូល​រាស្ត្រ​ប្រជា​ឲ្យ​នាំ​គ្នា​ទៅ​បូជា​ជីវិត​ ស្លាប់​ដើម្បី​រាជបល្ល័ង្ក និង​អំណាច​ទ្រព្យសម្បត្តិ​ធនធាន​របស់​គេ និង​ក្រុម​បក្សពួក 
គឺ​ជា​វិបត្តិ​សង្គម​ វិបត្តិ​អំណាច វិបត្តិ​នយោបាយ​ ដែល​បាន​ធ្វើ​ឲ្យ​ប្រទេស​កម្ពុជា​ផ្លាស់​ប្ដូរ​ចាក​ចេញ​ពី​ភព​ភាព​រុងរឿង​ជា​មហាអំណាច ធ្លាក់​ខ្លួន​ចុះ​ទន់​ខ្សោយ​ថមថយ រួម​តូច​ទៅៗ បន្តិចម្ដងៗ​ជា​លំដាប់​រហូត​មក​ដល់​សព្វ​ថ្ងៃ 
ព្រឹត្តិការណ៍​ដ៏​ធំ​នេះ ប្រវត្តិវិទូ និង​អ្នក​ស្រាវជ្រាវ​បាន​ចាត់​ទុក​ជា​បដិវត្តន៍​ទី​១​នៅ​ក្នុង​សង្គម​ជាតិ​ខ្មែរ  គឺ​ជា​បដិវត្តន៍​ប្រឆាំង​នឹង​របប​រាជានិយម​ដែល​ប្រជា​ពលរដ្ឋ​ខ្មែរ​យល់​ថា​ឃោរឃៅ ផ្ដាច់ការ ព្រៃផ្សៃ គ្មាន​សន្ដោស ករុណា​មេត្តា​ធម៌ គ្មាន​ទសពិធរាជធម៌ និង​គ្មាន​សមត្ថភាព​ក្នុង​ការ​បំពេញ​ភារកិច្ច​ដឹកនាំ​ប្រទេស​ជាតិ 
កត្តា​ជា​ច្រើន​បាន​អប់រំ ផ្លាស់ប្ដូរ​ចិត្ត​គំនិត​ខ្មែរ ហើយ​ជំរុញ​នាំ​ខ្មែរ​ឲ្យ​ហ៊ាន​ងើប​បះបោរ​តស៊ូ​ប្រឆាំង​នឹង​ស្ដេច ព្រមទាំង​ក្រុម​បក្ស​ពួក​បរិវារ 
. ព្រះពុទ្ធសាសនា​ថេរវាទ
កត្តា​ធំ​ដែល​ជា​មូលដ្ឋាន​បដិវត្តន៍​គឺ​ព្រះពុទ្ធសាសនា​ថេរវាទ  ព្រះពុទ្ធសាសនា​របៀប​ថេរវាទ​បាន​នាំ​ចូល​មក​ប្រទេស​កម្ពុជា​នូវ​ទ្រឹស្ដី គោល​គំនិត និង​ទស្សនៈ​ថ្មី​ស្ដី​អំពី ជោគវាសនា ផលបុណ្យ កម្ម​ពៀរវេរា​របស់​អស់​សត្វ​លោក​ម្នាក់ៗ ដែល​ជា​លក្ខណៈ​ខុស​ប្លែក​អំពី​មនោគមន៍វិជ្ជា​ដែល​គេ​ធ្លាប់​ទទួល  ជាពិសេស ចំពោះ​តួអង្គ​ព្រះមហាក្សត្រ​ដែល​គេ​តែងតែ​គោរព​ទុក​ជាទី​សក្ការបូជា និង​ចាត់​ទុក​ជា​ព្រះអាទិទេព ឬ​ជា​ព្រះពោធិសត្វ​លោកេស្វរៈ  គេ​លែង​ឲ្យ​តម្លៃ​ទៅ​លើ​ទ្រឹស្ដី​ទេវរាជ​ក្នុង​ព្រហ្មញ្ញ​សាសនា និង​ពុទ្ធរាជ​ដែល​មាន​នៅ​ក្នុង​ព្រះពុទ្ធសាសនា​មហាយាន​ទៀត​ហើយ  ពីព្រោះ​តាម​ទ្រឹស្ដី​ថេរវាទ ព្រះពុទ្ធអង្គ​បាន​យាង​ចូល​ព្រះនិព្វាន​រួច​ស្រេច​បាត់​ទៅ​ហើយ  ដូច្នេះ ព្រះអង្គ​មិន​បាន​មក​កើត​ជា​មនុស្ស ឬ​ជា​ស្ដេច​ដូច​ក្នុង​ទ្រឹស្ដី​មហាយាន​ឡើយ ហើយ​កាល​ព្រះអង្គ​នៅ​ជា​ព្រះពោធិសត្វ កើត​ជា​សត្វ​លោក ព្រះអង្គ​ក៏​មិន​ដែល​កើត​ចេញ​មក​ធ្វើ​ជា​ស្ដេច ជា​ព្រហមហាក្សត្រ​ជា​រៀងរហូត និង​អចិន្ត្រៃយ៍​នោះ​ដែរ  ព្រះមហាក្សត្រ ឬ​អ្នកដឹកនាំ​នគរ​ក៏​មិនមែន​សុទ្ធ​តែ​ជា​ព្រះបាទធម្មិក​ដែរ  ជួន​ព្រះពោធិសត្វ ព្រះអង្គ​ចាប់​ជាតិ​កើត​ជា​សត្វ ជា​មនុស្ស ជា​ទុរគតជន​ក្រីក្រ​តោកយ៉ាក ជា​អ្នកប្រាជ្ញ ឬ​ជា​ស្ដេច​ដែល​ប្រកប​ទៅ​ដោយ​ធម៌ ។ល។
ដូច្នេះ តាម​ទស្សនៈ​ព្រះពុទ្ធសាសនា​ថេរវាទ ព្រះមហាក្សត្រ ឬ​ពូជ​ស្ដេច​មិន​មែន​សុទ្ធ​តែ​មាន​តេជៈ​បុណ្យ​បារមី ជា​ព្រះអាទិទេព ឬ​ជា​ព្រះពោធិសត្វ​ឡើយ  អ្វី​ដែល​គេ​និយាយ អ្វី​ដែល​គេធ្វើ​មិន​មែន​សុទ្ធ​តែ​ល្អ​ត្រឹមត្រូវ​ដូចជា​ព្រះពុទ្ធ​ដីកា​នោះ​ទេ  ព្រះមហាក្សត្រ​ជា​មនុ្ស​ប្រថុជ្ជន​ដូច​សត្វ​ឯ​ទៀត​ក្នុង​លោក  ទ្រឹស្ដី​ព្រះពុទ្ធ​សាសនា​ថេរវាទ​អាច​បំភ្លឺ​ឲ្យ​ប្រជាពលរដ្ឋ​យល់ និង​ជឿជាក់​ថា  «អ្វី​ដែល​ព្រះមហាក្សត្រ​ខំ​និយាយ​ពន្យល់ ដើរ​តួ​ចាក់​ត្លុក​ទាំង​ប៉ុន្មាន​ជា​ការ​ភូតភរ​កុហក​បោក​ប្រាស់ បន្លំ​ចាក​ការ​ពិត​ទាំង​អស់ គឺ​ធ្វើ​ដើម្បី​រក្សា​ការពារ​អំណាច​ ផលប្រយោជន៍ និង​បុព្វសិទ្ធិ​របស់​គេ​តែ​ប៉ុណ្ណោះ » បាន​សេចក្ដី​ថា អ្នក​មាន​បុណ្យ​បារមី ឬ​ព្រះពោធិសត្វ​អាច​កើត​មាន​ជីវិត​រស់​នៅ​ក្នុង​គ្រប់​ក្រុម​គ្រួសារ គ្រប់​ស្រទាប់​វណ្ណៈ​មនុស្ស​សត្វ​លោក 
. សាសនា​ជា​ឧបករណ៍​នយោបាយ
ដោយ​សំអាង​ទៅ​លើ​ទ្រឹស្ដី​ព្រះពុទ្ធ​សាសនា​ថេរវាទ​ជាមូលដ្ឋាន​នៃ​បដិវត្តន៍ អ្នក​បដិវត្ត​ខ្មែរ​ក្នុង​សតវត្ស​ទី​១៤​អាច​បំបះបំបោរ ធ្វើ​ចលាចល និង​រំលំ​របប​រាជានិយម 
ទស្សនៈ​ ទ្រឹស្ដី​ព្រះពុទ្ធសាសនា​ផ្នែក​ថេរវាទ ដែល​មាន​ខ្លឹមសារ​ខុស​អំពី​ព្រហ្មញ្ញ​សាសនា និង​ព្រះពុទ្ធសាសនា​មហាយាន​បាន​នាំ​មក​នូវ​ឧត្ដមគតិ​ថ្មី​មួយទៀត​ក្នុង​ការ​រស់​នៅ​យល់​ឃើញ​អ្វី​ដែល​មាន​នៅ​ក្នុង​ជីវិត និង​សង្គម​ជាតិ  គឺ​ជាមូលហេតុ​ធ្វើ​ឲ្យ​ប្រជានុរាស្ត្រ​ខ្មែរ​ដែល​កំពុង​តែ​មាន​ទុក្ខវេទនា រក​ច្រក​ដោះស្រាយ រក​ក្ដី​សង្ឃឹម​មិន​ឃើញ នាំ​គ្នា​ជឿ អនុលោម​ គោរព និង​ចូលចិត្ត​យក​មក​ប្រតិបត្តិ  តែ​អ្នក​ដែល​ស្រឡាញ់​អំណាច​ក៏​ឆ្លៀត​យក​ព្រះពុទ្ធសាសនា​មក​ធ្វើ​ជា​ឧបករណ៍​សម្រាប់​បម្រើ​ផលប្រយោជន៍​ក្រុម​បក្ស​ពួក​របស់​គេ​ដែរ 
. សម្រាប់​បំពាក់​ស្មារតី
គេ​យក​ទ្រឹស្ដី​ព្រះពុទ្ធ​សាសនា​មក​ធ្វើ​ជា​មនោគមន៍វិជ្ជា​មក​ធ្វើ​ជា​ពាក្យ​ស្លោក​សម្រាប់​ឃោសនា និង​ជា​អាវុធ​សម្រាប់​វាយ​ប្រហារ​ព្រះមហាក្សត្រ  ប្រជានុរាស្ត្រ​ខ្មែរ​ដែល​ធ្លាប់​រង​ទុក្ខវេទនា ឈឺចុកចាប់ ព្រាត់​ប្រាស​ក្រុមញាតិ​គ្រួសារ​ដោយសារ​ស្ដេច​អយុត្តិធម៌ ស្ដេច​ឃោរឃៅ កាច​សាហាវ​យង់ឃ្នង ត្រូវ​តែ​ពេញ​ចិត្ត​ ស្រឡាញ់​ជឿ ទទួល គោរព និង​អនុវត្ត​ទៅ​តាម​ទស្សនៈ​ថ្មី​របស់​ព្រះពុទ្ធសាសនា​ថេរវាទ 
ដូច្នេះ គេ​យល់ និង​មាន​ជំនឿ​ថា វាសនា​អនាគត​របស់​គេ​ស្ថិត​នៅ​លើ​ព្រះពុទ្ធសាសនា​ផ្នែក​ថេរវាទ ពីព្រោះ​ទ្រឹស្ដី​ថ្មី​នេះ​ឆ្លើយ​តប​ទៅ​តាម​គោលគំនិត និង​ចំណង់​របស់​ប្រជាជន​ខ្មែរ​ដែល​យល់​ជឿ​ថា​ត្រឹមត្រូវ​ល្អ​ស័ក្តិសម ផ្សព្វផ្សាយ​នូវ​កុសល​បុណ្យទាន និង​មេត្តា​ករុណាធម៌​ទៅ​ដល់​អស់​សព្វសត្វ​ដោយ​ឥត​រើសអើង​វណ្ណៈ 
គេ​បាន​យក​កម្លាំង​ព្រះពុទ្ធសាសនា​ថេរវាទ​ទៅ​ប្រឈម​មុខ ប្រយុទ្ធ​តទល់នឹង​លទ្ធិ​ព្រហ្មញ្ញ​សាសនា  គឺ​ជា​ការ​ប្រយុទ្ធ​ប្រឆាំង​នឹង​របប​រាជានិយម​ផ្ដាច់ការ ពីព្រោះ​ព្រហ្មញ្ញសាសនា​ជា​តំណាង និង​ជា​ចន្ទល់​របស់​ព្រះមហាក្សត្រ  គឺ​ជា​ការ​ប្រយុទ្ធ តាម​ទ្រឹស្ដី តាម​មនោគមន៍វិជ្ជា ដូច​ដែល​ធ្លាប់​មាន​ក្នុង​ប្រវត្តិ​ពិភពលោក​បច្ចុប្បន្ន​រវាង​លទ្ធិ​កម្មុយនិស្ត និង​លោក​សេរី  កម្លាំង​នេះ​អាច​មាន​ឥទ្ធិពល​អនុភាព​ខ្លាំងក្លា អាច​ធ្វើ​បដិវត្តិន៍​រំលំ​របប​រាជានិយម 
. សម្រាប់​បំបាក់​ស្មារតី
តែ​អ្នក​ដែល​ឈ្នះ​សង្គ្រាម កាន់​អំណាច​ថ្មី ដើម្បី​ជា​ការ​តប​ស្នង​គុណ​ដល់​ប្រជាជន​ខ្មែរ​ដែល​ធ្លាប់​ជួយ​ជ្រោមជ្រែង កម្ចាត់​ស្ដេច​ចាស់​ផ្ដាច់ការ អកុសល គ្មាន​ទសពិធរាជធម៌ គ្មាន​អ្វី​ក្រៅ​អំពី​ក្ដោប​ឱប​អំណាច និង​ប្រើ​អំណាច​ផ្ដាច់ការ ជិះជាន់​វាយ​បំបាក់​ប្រជារាស្ត្រ​ទាំង​នេះ​ឡើយ 
ក្នុង​ការ​វាយ​បំបាក់ និង​ត្រួតត្រា​សង្កត់​សង្កិន​ប្រជានុរាស្ត្រ​ខ្មែរ ពួក​ព្រះមហាក្សត្រ​ខ្មែរ​ជំនាន់​ក្រោយ មិន​បាន​បង្កើត​ទ្រឹស្ដី ឬ​ទស្សនៈ​នយោបាយ​អ្វី​ជាថ្មី​ទេ  គេ​គ្រាន់​តែ​យក​ទ្រឹស្ដី​ក្នុង​ព្រះពុទ្ធ​សាសនា​ថេរវាទ​មក​អធិប្បាយ​ពន្យល់ បកប្រែ​កាឡៃ​បន្តិចបន្តួច​ប៉ុណ្ណោះ ក៏​ខ្មែរ​ជឿស៊ប់​លង់​លក់​លែង​ហ៊ាន​កម្រើក ឬ​ហ៊ាន​ក្អក 
របៀប​ឃោសនា​ពន្យល់​ឲ្យ​ជឿ​ទៅ​តាម «ព្រះពុទ្ធ​ដីកា» របស់​ព្រះពុទ្ធ​ត្រូវ​បាន​អនុវត្ត​ក្នុង​ក្របខ័ណ្ឌ​សរសេរ​និពន្ធ​ធ្វើ​ជា​សាស្ត្រា​ជា​សៀវភៅ រៀបរាប់​អធិប្បាយ​អំពី​ប្រវត្តិ​ព្រះសមណគោតម ឬ​ក្នុង​ការ​ទេសនា  ក្នុង​ឱកាស​នោះ អ្នក​និពន្ធ​ឆ្លៀត​បញ្ចេញ​បញ្ចូល​បន្ថែម​បន្ថយ​ពាក្យ​ពេជន៍​ទស្សនៈ​ខ្លះ​ទុក​សម្រាប់​ធ្វើ​ជា​ការ​កំញើញ​គំរាម​ដល់​សតិ​អារម្មណ៍​របស់​ពួក​ពុទ្ធសាសនិកជន  ដល់​ពេល​វេលា​ចេះ​តែ​កន្លង​ទៅៗ ពាក្យ​ពន្យល់​បន្ថែម​បន្ថយ​ទាំង​នេះ ក៏​ប្រែក្លាយ​បន្តិចម្ដងៗ​ទៅ​ជា​ពាក្យ​ពិត​សច្ចៈ​របស់​ព្រះពុទ្ធ​ដែល​គេ​ត្រូវ​តែ​ជឿ និង​គោរព​ប្រតិបត្តិ​ធ្វើ​តាម 
កន្លែង​ដែល​គេ​យក​គ្រប​សង្កត់​លើ​ស្មារតី​ចិត្ត​អារម្មណ៍ ធ្វើ​ឲ្យ​ខ្មែរ​ភ័យ​ខ្លាច​ជាទី​បំផុត​នោះ​គឺ​ត្រង់​ចំណុច​ បាប និង​ បុណ្យ ស្ថាន​នរក និង ស្ថាន​សួគ៌ 
ព្រះមហាក្សត្រ នាម៉ឺន​មុខ​មន្ត្រី​ធំៗ ឬ​អ្នក​មាន​ស្ដុកស្ដម្ភ​សុទ្ធ​តែ​ជា​អ្នក​មាន​សម្ពាយ​បុណ្យ​មក​ពី​ជាតិ​មុន  ដូច្នេះ មិន​ត្រូវ​ខឹង​សម្បា​អាក់អន់​ស្រពន់​ចិត្ត​អ្វី​ទេ ប្រសិនបើ​យើង​ក្រ មិន​មាន​បាន​ដូច​គេ ពីព្រោះ​ពី​ជាតិ​មុន យើង​កសាង​មិន​ល្អ  បើ​យើង​ចង់​បាន​ធ្វើ​ស្ដេច ចង់​ធ្វើ​នាម៉ឺន​ធំ​អាច​ជិះជាន់​លួច​ប្លន់​ធ្វើ​បាប​កាប់​សម្លាប់​ប្រជាជន​តាម​អំពើ​ចិត្ត ចង់​ធ្វើ​មហាសេដ្ឋី​មាន​ទ្រព្យធន​ហូរ​ហៀរ យើង​ត្រូវ​តែ​នាំ​គ្នា​ធ្វើ​បុណ្យ​ឲ្យ​បាន​ច្រើន​សម្រាប់​រៀប​ចំ​កសាង​ស្ពាន​ទុក​ឆ្លង​ទៅ​ជាតិ​ក្រោយ  ទស្សនៈ​នេះ​បាន​ជ្រួត​ជ្រាប​ទៅ​ក្នុង​ឈាម ចិត្ត​គំនិត​ មនោសញ្ចេតនា​ខ្មែរ​គ្រប់​រូប គ្រប់​ជំនាន់​គ្មាន​សេស​សល់ 
. វិធី​បំភ្លេច​បច្ចុប្បន្នភាព
ក្នុង​ការ​ឃោសនា​នេះ អ្វី​ដែល​គេ​បាន​បំភ្លេច​ចោល​នោះ គឺ​បច្ចុប្បន្នកាល  បច្ចុប្បន្ន​កាល​ដូច​ជា​គ្មាន​ន័យ​អ្វី​ទាំងអស់​ចំពោះ​សត្វលោក​ដែល​កំពុង​តែ​មាន​ជីវិត​រស់​នៅ  បើ​យោល​ទៅ​តាម​ការ​ពន្យល់ និង​ជំនឿ​ខ្មែរ​ក្នុង​បច្ចុប្បន្ន​នេះ សត្វ​លោក​មាន​ភារកិច្ច​ត្រឹម​តែ​កើត​មក​រង់​ចាំ​ទទួល​ផល​បុណ្យ និង​កម្ម​ពារ​តែ​ប៉ុណ្ណោះ  ដើម្បី​ទៅ​ជាតិ​ក្រោយ​កុំ​ឲ្យ​មាន​បាបកម្ម ហើយ​អាច​មាន​បុណ្យ​ឡើង​ស្ថានសួគ៌ ក្លាយ​ខ្លួន​ទៅ​ជាទេវតា គេ​ត្រូវ​តែ​ខំ​ធ្វើ​បុណ្យ​ឲ្យ​បាន​ច្រើន  ទស្សនៈ​នេះ​ធ្វើ​ឲ្យ​ខ្មែរ​ភ្លេច​អស់​ជីវភាព​រស់​នៅ​ជា​អចិន្ត្រៃយ៍ ហើយ​បែរ​ជា​យល់​ថា​នេះ​ជា​កម្ម​ពី​អតីត  ប្រសិនបើ​រើ​បង្រះ ប្រឆាំង​តស៊ូ គឺ​ខុស​នឹង​ពាក្យ​របស់​ព្រះ ហើយ​អំពើ​នេះ​អាច​នាំ​ឲ្យ​បាប​ធ្លាក់​ចុះ​នរក​ទៀត 
អ្វី​ដែល​អ្នក​កាន់​អំណាច​ខ្មែរ និង​ដឹក​នាំ​ព្រះពុទ្ធសាសនា​ជំនាន់​ដើម​ចេះ​ផ្អិប​បិទ​មិន​ឲ្យ​ចាប់​អារម្មណ៍​នោះ គឺ​ត្រង់​ព្រះពុទ្ធ​ឱវាទ មិន​មែន​សំដៅ​តែ​ទៅ​លើ​អតីតជាតិ និង​អនាគតជាតិ​ប៉ុណ្ណោះ​នោះ​ទេ  ព្រះពុទ្ធដីកា​ក៏​បាន​សំដៅ​ចំ​ទៅ​លើ​បច្ចុប្បន្នកាល​ដែរ  ក្នុង​បច្ចុប្បន្ន បើ​យើង​ប្រព្រឹត្ត​អំពើ​បាបកម្ម កម្មពៀរ​វេរា​នោះ យើង​នឹង​ទទួល​ភ្លាម មិន​ចាំ​បាច់​ដល់​ជាតិ​ក្រោយ​ទេ  ឧទាហរណ៍​ជាក់​ស្ដែង​មាន​ច្រើន​ណាស់​នៅ​ក្នុង​ប្រវត្តិសាស្ត្រ​ខ្មែរ  ដោយសារ​តែ​អ្នក​ដឹកនាំ​ខ្មែរ និង​ប្រជារាស្ត្រ​ខ្មែរ​ខ្វះ​ចំណេះ​វិជ្ជា មាន​តែ​អវិជ្ជា មិន​ចេះ​រិះគិត​ពិចារណា​ឲ្យ​បាន​មុតមាំ ចេះ​តែ​ប្រព្រឹត្ត​បាបកម្ម​អំពើ​អបាយមុខ ស្រឡាញ់​ប្រើ​អំណាច​ផ្ដាច់ការ និង​ពោរពេញ​ទៅ​ដោយ​អសីលធម៌ គ្រប់បែប​យ៉ាង កម្មពៀរ​វេរា​ទណ្ឌកម្ម យមរាជ ស្ថាន​នរក​បាន​មក​ដល់​ភ្លាម មិន​បាច់​ចាំ​ដល់​ជាតិ​ក្រោយ​ឡើយ  មើល​ចុះ​ប្រវត្តិ​នគរ​ខ្មែរ​ដែល​ត្រូវ​ទន់​ខ្សោយ អស់​ទឹក​ដី​ជា​រៀង​រហូត​មក​ដល់​សព្វ​ថ្ងៃ  ហើយ​ការ​កាប់​សម្លាប់​ពូជសាសន៍​ឯង​អស់​រាប់​លាន​នាក់​របស់​ពួក​ឃាតករ​ខ្មែរក្រហម ក៏​មិន​មែន​ជា​បាបកម្ម ឬ​ជា​កម្មពារ​វេរា​ដែល​មាន​មក​ពី​ជាតិ​មុន​ដែរ  កម្ម​ដ៏​សែន​អាក្រក់​នេះ​គឺ​បណ្ដាល​មក​ពី​អ្នក​ដឹកនាំ​ អ្នក​នយោបាយ​ខ្មែរ និង​ប្រជានុរាស្ត្រ​យល់ ហើយ​ជឿ​ថា​ពួក​ឃាតក​ទាំង​នេះ​ស្អាតស្អំ មាន​សមត្ថភាព ចេះ​ស្រឡាញ់​ជាតិ គ្មាន​អ្នកណា​ល្អ​ជាង  ពួក​ខ្មែរក្រហម​មាន​សមត្ថភាព​មែន​ក្នុង​ការ​កាប់​សម្លាប់​ជន​ជាតិ​ខ្មែរ​ទាំងស្រី​ទាំង​ប្រុស ទាំង​ក្មេង​ទាំង​ចាស់  ពួក​នេះ​ស្រឡាញ់​ជាតិ​ពេក​រហូត​ដល់​ទៅ​ស៊ី​លេប​ហុត​ឈាម​ជនជាតិ​ឯង  គឺ​អវិជ្ជា កង្វះ​ការ​កសាង​ក្នុង​បច្ចុប្បន្ន​ដែល​នាំ​មក​នូវ​បាប​កម្ម​កម្មពៀរ​ទាំង​នេះ 
ផ្ទុយ​ទៅ​វិញ ក្នុង​សម័យ​មហានគរ ដោយ​ព្រះមហាក្សត្រ​ និង​ប្រជាពលរដ្ឋ​ខ្មែរ​មាន​វិជ្ជា ចេះ​ខំ​ប្រឹង​កសាង​បុណ្យ និង​អំពើ​ល្អ​សម្រាប់​ប្រទេស​ជាតិ ផលបុណ្យ​កុសល រាស្ត្រ​ខ្មែរ​បាន​ទទួល​ភ្លាម​មិន​បាច់​ចាំ​ជាតិ​ក្រោយ​ឡើយ  ហើយ ស្រុក​ខ្មែរ​ក៏​ក្លាយ​ទៅ​ជា​មហាអំណាច​មាន​ទឹក​ដី​ធំ​ទូលំ​ទូលាយ​លាតសន្ធឹង​ទៅ​គ្រប់​ទិស​ទី​ក្នុង​អាស៊ីភាគ​អគ្នេយ៍ 
ឧទាហរណ៍​មាន​ជា​ច្រើន​ទៀត​នៅ​ក្នុង​ប្រវត្តិសាស្ត្រ​ខ្មែរ  គ្រាន់​តែ​យក​បុណ្យ​បាប​ ស្ថាន​សួគ៌ ស្ថាន​នរក និង​ជាតិ​មុន​ជាតិ​ក្រោយ យក​មក​ប្រើ​ ព្រះមហាក្សត្រ​ខ្មែរ​ជំនាន់​ដើម និង​អ្នក​ដឹកនាំ​ជាតិ​ខ្មែរ​មួយ​ចំនួន​ធំ ទោះបី​ជា​ធ្វើ​ខុស​បំពារបំពាន លួច​ប្លន់​កាប់​សម្លាប់​ ក្បត់​លក់​ជាតិ ដូចម្ដេច​ក៏​ដោយ​ ក៏​នៅ​តែ​រួច​ខ្លួន​ គ្មាន​រាស្ត្រ​ប្រជា​មួយ​ណា​ហ៊ាន​ចោទ​ប្រកាន់ កាត់​ទោស​ឡើយ  នេះ ព្រោះ​តែ​គេ​កសាង​ពី​ជាតិ​មុន​មក​ល្អ !
. បច្ចុប្បន្ន​សម្រាប់​បច្ចុប្បន្ន
គ្រាន់​តែ​គេ​នាំ​គ្នា​ភ្លេច​និយាយ​អំពី​កម្មពៀរ​ទាន់ហន់​ក្នុងបច្ចុប្បន្នកាល​ប៉ុណ្ណោះ ប្រជារាស្ត្រ​ខ្មែរ​ត្រូវ​ឡប់សតិ ទន់ដៃ ទន់ជើង បាក់ស្បាត​ លែង​កម្រើក ហើយ​ចេះ​តែ​នាំ​គ្នា​រង់ចាំ​ទ្រាំទ្រ​ទទួល​កម្ម​ពី​បុព្វេ​ជានិច្ច  ខ្មែរ​ភ្លេច​ពិចារណា​​លើ​ព្រះពុទ្ធដីកា​ដែល​មាន​បន្ទូល​ថា «ធ្វើ​បុណ្យ​បាន​បុណ្យ ធ្វើ​បាប​បាន​បាប»  ព្រះពុទ្ធ​ឱវាទ​នេះ​យក​ទៅ​ដាក់​ក្នុង​អតីតកាល​ក៏​ត្រូវ ក្នុង​បច្ចុប្បន្ន​ក៏​ត្រូវ ហើយ​ក្នុង​អនាគតកាល​ក៏​ត្រូវ​ដែរ  ព្រះពុទ្ធអង្គ​បាន​ត្រាស់ដឹង​មិន​មែន​ដោយសារ​តែ​ការ​កសាង​ក្នុង​អតីតកាល​តែ​មួយ​គត់​នោះ​ទេ គឺ​ដោយសារ​ការ​ខំប្រឹង​តស៊ូ​ព្យាយាម​កសាង​ក្នុង​បច្ចុប្បន្ន​ដែរ  ព្រះពុទ្ធ​មិន​ដែល​បំភ្លេច​បច្ចុប្បន្ន​ឡើយ  សត្វ​លោក​នីមួយៗ​ត្រូវ​កសាង​ក្នុង​បច្ចុប្បន្ន​សម្រាប់​បច្ចុប្បន្នកាល ដើម្បី​ធ្វើ​ឲ្យ​បច្ចុប្បន្នកាល​នេះ​មាន​ការ​រីកចម្រើន​លូតលាស់​ រុងរឿង និង​សុខដុមរមនា  ឯ​ការ​កសាង​ក្នុង​បច្ចុប្បន្នកាល​ក៏​ជា​ការ​រៀបចំ​សម្រាប់​អនគតកាល​ដែរ  គឺ​ជា​ការ​កសាង​ទុក​ឲ្យ​កូនចៅ ក្រុមគ្រួសារ និង​សង្គម​ជាតិ​ទៅ​ថ្ងៃ​ក្រោយ  បើ​យើង​កសាង​ល្អ​ កូនចៅ​ក្រុមគ្រួសារ និង​ប្រទេស​ជាតិ​យើង​ក៏​នឹង​បាន​ទទួល​នូវ​កុសល​ផល​បុណ្យ​ល្អ​ក្នុង​អនាគតកាល​ដែរ  បើ​យើង​កសាង​អាក្រក់​មិន​ល្អ នោះ​ប្រទេស​ជាតិ​នឹងត្រូវ​ទទួល​បាបកម្ម​គ្រប់​បែបយ៉ាង​ដែល​យើង​មិន​អាច​ប៉ាន់ស្មាន​បាន​ដឹង​ជាមុន  មាន​ដូច​សោកនាដ្យកម្ម​ដ៏​សែន​ជូរចត់​ដែល​កម្ពុជា​ធ្លាប់​បាន​ជួប​ប្រទះ​ក្នុង​អតីតកាល​ក៏​ដូចជា​ក្នុង​បច្ចុប្បន្នកាល​នេះ​ដែរ 
ដូច្នេះ​បដិវត្តន៍​នៅ​ក្នុង​សតវត្ស​ទី​១៤​នេះ​មិន​អាច​ចាត់​ទុក​ជា​បដិវត្តន៍​បាន​ឡើយ គឺ​គ្រាន់​តែ​ជា​សង្គ្រាម​ផ្ទៃក្នុង ដណ្ដើម​អំណាច​យក​រាជសម្បត្តិ​តែ​ប៉ុណ្ណោះ  ព្រះពុទ្ធសាសនា​ថេរវាទ​ក្នុង​សម័យ​នោះ គ្រាន់​តែ​ជា​ឧបករណ៍ ជា​ឈ្នាន់ ដែល​ស្ដេច​ខ្មែរ​យក​មក​ប្រើ​តែ​ប៉ុណ្ណោះ  ឯ​លទ្ធផល​វិញ​គ្មាន​បាន​នាំ​អ្វី​ជា​គាប់​ប្រសើរល្អ​បរិសុទ្ធ​ជា​ចម្រើន​ថ្កុំថ្កើង​ដល់​ប្រទេសជាតិ និង​ប្រជារាស្ត្រ​ឡើយ  ផ្ទុយ​ទៅ​វិញ របៀប​បន្លំ​យក​សាសនា​មក​បម្រើ​អំណាច​បុគ្គល​ម្នាក់ និង​ក្រុម​គ្រួសារ​បាន​នាំ​មក​នូវ​ក្ដី​វិនាស​អន្តរាយ​ដល់​ផល​ប្រយោជន៍​ជាតិ 
ទិដ្ឋភាព​នយោបាយ​ដែល​យើង​បាន​លើក​យក​មក​អធិប្បាយនេះ​មិន​មែន​ជា​កត្តា​ថ្មីថ្មោង​ទេ  បុព្វបុរស​អ្នកប្រាជ្ញ​ខ្មែរ​ធ្លាប់​បាន​វែកញែក​ទិតៀន រិះគន់​ជា​ហូរហែ​យួរយារ​ណាស់​មក​ហើយ​នៅ​ក្នុង​រឿង​ព្រេង​និទាន​ផ្សេងៗ  តែ​លោក​មិន​បាន​ហ៊ាន​និយាយ​ចំៗ​ឡើយ លោក​បាន​ប្រឌិត​លើក​ជា​រឿង​ព្រេង​យក​មក​និទាន 
ការ​យក​សាសនា​មក​បកប្រែ​កាឡៃ ប្រើ​ជា​ឈ្នាន់​សម្រាប់​បម្រើ​អំណាច​ផលប្រយោជន៍​របស់​មនុស្ស​ម្នាក់ ឬ​ក្រុម​បក្ស​ពួក​មួយ​ដោយ​មិន​គិត​អំពី​ជោគវាសនា​អនាគត​របស់​ប្រជាជាតិ អាច​នាំ​មក​នូវ​វិបត្តិ​ ផលអាក្រក់ និង​បាបកម្ម​មក​ដល់​បណ្ដារាស្ត្រ​ទាំង​ក្នុង​បច្ចុប្បន្ន​ទាំង​ទៅ​ក្នុង​អនាគតកាល 
តែ​ប្រសិន​ជា​យើង​ចេះ​យក​ព្រះពុទ្ធសាសនា​ដែល​ពោរពេញ​ទៅ​ដោយ​សីលធម៌ មេត្តា​ករុណា​ធម៌ សន្ដោស​ប្រោសប្រណី និង​ការ​ប្រដែប្រដៅ​ឲ្យ​ចេះ​ដុសខាត់​ទៅ​រក​វិជ្ជា និង​ការ​កសាង មក​ធ្វើ​ជា​មូលដ្ឋាន​កសាង​ជាតិ​ត្រឹមត្រូវ​ពិត​ប្រាកដ នោះ​ប្រទេស​ជាតិ​ប្រជាពលរដ្ឋ​ខ្មែរ​នឹង​បាន​នូវ​សេចក្ដី​សុខ​ក្សេមក្សាន្ត ចម្រុងចម្រើន​ក្សេមក្សាន្ត​ជា​មិន​ខាន 
ក្នុង​ធម្មបទ ព្រះពុទ្ធ​ព្រះបរមគ្រូ​បាន​មាន​ពុទ្ធដីកា​ជាអាទិ​ថា «អ្វី​ទាំងអស់​សុទ្ធ​តែ​ចេញ​អំពី​ចិត្ត​ និង​គំនិត  បើ​ចិត្ត​គំនិត​មិន​ស្អាត​ស្អំ អ្វីៗ​ទាំង​នោះ​នឹង​នាំ​មក​នូវ​វិបត្តិ និង​ក្ដី​វិនាស​ជា​មិន​ខាន  តែ​បើ​ចិត្ត​គំនិត​ស្អាតស្អំ​ល្អ​បរិសុទ្ធ​ស្មោះ​ត្រង់ គ្មាន​គំនិត​អាក្រក់​វៀចវេរ អ្វីៗ​ដែល​កើត​ចេញ​មក​ទាំង​ប៉ុន្មាន​ក៏​ល្អ​ប្រសើរ​គ្មាន​សៅហ្មង​ដែរ» 

0 ការពិគ្រោះ:

Post a Comment

Booking.com